We bestellen tegenwoordig zo ontzettend veel spullen online, soms omdat we geen zin hebben om naar de winkels toe te gaan maar soms ook omdat we geen tijd hebben. Vooral bij kledingwinkels is het tegenwoordig de standaard om van een product meerdere maten te bestellen zodat je kan kijken wat het beste past, vaak ook omdat je geen verzendkosten betaald als je iets retour laat zenden. Maar met zoveel mensen die dagelijks pakketjes retour zenden, hoe gaat dat dan precies in zijn werking? Hieronder vertellen we je daar alles over.
De retourlogistiek is een verzamelnaam van verschillende processen die plaatsvinden wanneer er een pakketje retour wordt gezonden. Waarom mensen precies een pakketje terug sturen kan verschillende redenen hebben, bijvoorbeeld omdat het pakketje helemaal niet voor hun bedoeld was, of als ze producten hebben ontvangen die beschadigd zijn zonder dat zijn daar van invloed op zijn geweest. Meestal gaat het logistieke proces in gang wanneer het pakketje is afgeleverd bij een afleverpunt, vanuit hier wordt het vaak in busjes en vrachtwagens weer teruggebracht naar de fabrikant of de verkoper. Mocht je meer willen weten over de mogelijkheden met logistiek omtrent retourzendingen, kijk dan eens bijLogistieke expertisesvan Broekman Logistics. BijBroekman Logisticskunnen ze je namelijk ook nog advies geven.
Retourzendingen zijn erg belangrijk om een tal van redenen. De belangrijkste reden is toch wel om de tevredenheid van de klanten hoog te houden. Wanneer mensen hun pakketje zonder problemen kunnen terugsturen, dan zijn ze vaak meer tevreden. Ook kunnen producten zo worden gerecycled, dit zorgt er weer voor dat er geen onnodige producten worden weggegooid. Zo ga je op een duurzamere manier om met producten die bijvoorbeeld niet meer goed werken of kapot zijn.
Om retourpakketjes goed te kunnen ontvangen, moet alles wel duidelijk zijn voor de klant. Er moet een makkelijk te begrijpen retourbeleid zijn waar iedereen zich aan kan houden. Ook is het slim om het retourproces te automatiseren, zodat klanten online hun retourlabels kunnen aanvragen zonder hiervoor afhankelijk te hoeven zijn van de klantenservice bijvoorbeeld. Een track en trace kan ook handig zijn om op de hoogte te blijven van waar de retourzending is. In het retourcentra moet de retourzending gecheckt worden om te kijken of alles klopt, voordat het eventueel gerecycled wordt.